روز پیروزی (به ترکی استانبولی: Zafer Bayramı‎) که با نام روز نیروهای مسلح ترکیه
سی آگوست، عید پیروزی، یکی از اعیاد ملی جمهوری ترکیه است که در جمهوری ترک قبرس شمالی نیز جشن گرفته میشود.

پیروزی ارتش ترکیه به فرماندهی غازی مصطفی کمال آتاتورک، در آخرین نبرد از جنگ رهایی بخش ملی که در ۲۶ام آگوست سال ۱۹۲۲ آغاز شده بود، همه ساله گرامی داشته میشود.

اگر چه نیروهای اشغالگر روزها پس از پیروزی در آخرین نبرد، یعنی در ماه سپتامبر خاکهای ترکیه را ترک کردند ولی سی ام آگوست به عنوان یک روز سمبلیک به عنوان روز خروج نیروهای اشغالگر از کشور و روز پیروزی جشن گرفته میشود.
مفاد قرارداد مندروس که در روزهای پایانی جنگ جهانی اول یعنی ۳۰ اکتبر سال ۱۹۱۸ مابین دولت عثمانی و کشورهای ائتلاف به امضا رسید، زمینه اشغال تمامی خاکهای ترکیه را فراهم ساخت.

در قرارداد سِور که دو سال بعد یعنی دهم آگوست ۱۹۲۰ ما بین دولت عثمانی و دول ائتلاف به امضا رسید، نیز مفادی جای داشت که نابودی ملت ترک را رقم میزد. ابتدا دولت عثمانی مجبور به خلع سلاح شده و به مرز فروپاشی کشیده شد، سپس نیز جای جای خاک آناتولی به دست اشغالگران افتاد.

در این میان، در آناتولی مقاومت و قیام های مردمی آغاز گردید. این قیامهای مردمی به رهبری مصطفی کمال آتاتورک به جنگ رهایی بخش ملی تبدیل شد. ملت غیور ترک با آغاز جنگ رهایی بخش ملی به فرماندهی آتاتورک به همه جهانیان نشان دادند که هرگز زیر بار مفاد ننگین این قرارداد نخواهند رفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *